onsdag 8 april 2009

Studieuppehåll

Jag har nu, mer eller mindre konstant, läst fysiologi sedan hemkomsten från Flempan vid 12-tiden. Fattade det fantastiskt goda beslutet att ta ett studieuppehåll. Ett litet makabert uppehåll på sisådär en halv timme, eller halvtimme om man väljer det uttrycket.

Kom dessutom på den briljanta idén att koka mig en kopp kaffe. Alltså, jag kokar inte koppen, utan bara kaffet.

Sitter nu här med en kopp kaffe (dagens första!) och en liten bit Marabou premium dark pistage som tilltugg. Mums!

Jag hoppas det blir en lång kaffepaus. För jag är definitivt inte motiverad att öppna den besynnerligt tråkiga fysiologiboken. Man brukar ju använda sig av uttrycket "rena grekiskan", men i detta fall är det otillräckligt.
Tänk er att världens mest inkompetenta konstnär tecknar en bild och sen beskriver bilden på Swahili eller något annat obegripligt, diffust språk. Så känns det när man läser i kursboken.

Tyvärr fungerar det ju inte på samma sätt på högskola som på gymnasiet. Där kunde man klara sig med "icke godkänd" i ett ämne som ingen brydde sig om. På högkola kan man inte bara strunta i någonting utan måste genomlida tidernas värsta kris bara för att någon programledare (eller vad det heter) har bestämt att vi ska läsa något som vi inte behöver.

Nog om skola.

Ikväll är det mycket sport. Först SM-final i hockey som förvisso är ganska ointressant nu när Indianerna på något märkligt sätt är utslagna men ändå. hoppas Färjestad vinner. Jag gillar inte HV.

Kvällens höjdpunkt är ju självfallet Champions League, eller Champions Ligg som det troligtvis hade hetat om det var prostituerade inblandade. Nu kan man ju iofs diskutera huruvida fotbollsspelare är prostituerade eller ej men det får någon annan göra.
Nåja, Champions League. Vilka matcher kvällen har att erbjuda.

Liverpool - Chelsea samt Barca - B. München.

Oj! oj! oj! Det skulle lika gärna kunnat vara två finaler (om det nu hade gått) men nu är det kvartsfinaler och det är jag glad för. Nu får ManU två mindre nötter att knäcka på sin väg mot bucklan.


I den förstnämnda matchen är utgången oerhört oviss och två 0-0 matcher är väl inte helt omöjligt. Dessa två lag har ju som bekant stött på varandra vart och vartannat år i CL den senaste tiden och Liverpool har oftast gått segrande ur striden. Så tror och hoppas jag även blir fallet denna gång. De spelar mer underhållande fotboll än Chelski "1-0" FC.

Barca - Bayern då. Två lag som spelar kanske europas vackraste fotboll i sina bästa stunder. Jag tror Barca vinner över två matcher. Dom är nog för bra helt enkelt. Dessutom är Bayern något omjämna (torsk 1-5 i ligan senast t.ex.)

Det var nog allt, dags att återgå till pluggeri..

Det blir nog inget mer inlägg idag, men imorgon skapas nog ett, mer eller mindre, läsvärt inlägg.


Dagens topp-3:
"tråkigaste studentlitteraturen"
1. Fysiologi, andra upplagan
2. Fysiologi, andra upplagan
3. Fysiologi, andra upplagan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar