fredag 26 juni 2009

Fotboll och död

Jag blir så glad. Så glad över att svensk fotboll äntligen vågar SPELA fotboll i form av U21-landslaget. Det kan man ju knappast kalla det som A-landslaget håller på med. De återfinns ju förvisso på planen och de förlorar sällan matcher. Men inte fan spelar de. De gnetar mest.
Match mot England ikväll och jag hoppas att spelet fortsätter att övertyga och att den frenetiska anfallslustan finns kvar. Tack Jörgen Lennartsson och i viss mån Tommy "Baloo" Söderberg. Kan detta bara överföras i "det stora" landslaget så ser framtiden ljus ut. Om mr Lagerbäck försvinner från sin post.

Mer fotboll.

Confederations Cup spelas just nu i Sydafrika och ett lag som charmade mig nåt kopiöst igår var just Sydafrika. I matchen mot Brasilien kunde man tro att det var "Bafana Bafana" var Brasilien och att Brassarna var Sydafrika. Sydafrika spelade mer eller mindre ut Brasilien i första halvlek. Det var klackar, genomtänkta löpningar, artisteri, skickligt passningsspel, distinkt försvarspel och några publikräddningar. Det enda som saknades var egentligen mål. Varför det blev så hade Stuart Baxter i studion ett svar på. Han har ju varit förbundskapten så han borde ju veta. De spelar tydligen bara småmål när de är små.

Utöver charmant fotboll, har de namn som är oerhört häftiga och underhållande. eller vad sägs om Siphiwe Tshabalala? Det lär finnas en lirare i Ajax Cape Town (som för övrigt blir enormt bra på gamla champa) som har, om möjligt, ännu häftigare namn, även om det finns vissa likheter med ovan nämnda långhåriga mittfältare. Nhlanhla Shabalala heter snubben i Cape Town. Visst kan man inte annat än att gilla spelare med ett sådant namn?

Förhoppningsvis har "det nya" landslaget dödat Sveriges traditionsenliga försvarsinriktade taktik.

En annan som är död är ju Michael Jackson. Han dock i natt svensk tid. Tragiskt som få andra saker. Enligt mig är han den bäste låtskrivare/artist/producent som någonsin har funnits på moder jord. Han kanske inte alltid har varit guds bästa barn utanför studios och scener men han är ett sjuhelsikes geni i/på desamma. R.I.P Maxon Jaxon.

Ett självmord har också ägt rum i lilla Falköping. En kille som jag har spelat fotboll tillsammans med och som jag kände lite lätt har tagit sitt liv. Varför vet jag inte men han ville antagligen inte vara med oss längre. Tragiskt. Oerhört tragiskt. Jag lider med hans (f.d) vänner och framförallt hans familj. Han var en stor fotbollstalang i unga år och krönte sin korta karriär med Oden Cup-guld 2006. Han finns alltså inte mer och jag råder alla som går i tankar om att ta sitt liv. Gör om, gör rätt. Eller snarare, tänk om, tänk rätt. R.I.P Pontus.

*FFK fortsätter sitt segertåg i div.4 Västergötland norra. Vinst igår i kommunderbyt mot Tomtens IF. 1-0. Laget är nu uppe i 9 raka matcher utan torsk. Kan man möjligen hota Spaniens och Brasiliens förlustfria svit på 35 matcher. Då blir det världsrekord.


/El payaso de no temor

2 kommentarer:

  1. SÅvida jag inte är helt fel ute så är inte FFK något landslag, och om ni snackar förlustfria matcher har Arsenal två feta sviter. Herrlaget på 49 seriematcher och damlaget på över 100. Ni har en bit kvar :P

    SvaraRadera
  2. Tolkningsfråga i min mening. FFK är ett lag från landet - alltså ett landslag :)

    SvaraRadera